onsdag 2. april 2008

Lyrikk




Lyrikk er en av tre skjønnlitterære sjangere, lyrikk kommer av ordet lyra, som er gresk og er et instrument, altså sang. Lyrikk er nemlig tekst ofte forbundet med sang, men det er altså tekster som ser bra ut, som har god klang og ofte rimer. Med andre ord kalles det dikt.

Et dikt som jeg liker er dette:


Hvis jeg går

Hvis jeg går

Ødelegger jeg deg

For en stund

Hvis jeg blir

Ødelegger jeg deg

for alltid

Tekstmeldinger(2000)

Jeg liker dette diktet fordi det får meg til å undre på hvem som har skrevet det, og i hvilken sammenheng det er skrevet i. Jeg skjønner det ikke helt å derfor er det ganske kult på en måte. Jeg tror at det handler om to personer som bor sammen, men at den ene ikke syntes det er noe smart å bo sammen fordi det ikke er bra for den andre. Derfor flytter de fra hverandre.

1 kommentar:

LK sa...

Hvor har du funnet det? Merker at jeg blir litt nysgjerrig...