onsdag 6. februar 2008

Sammenligning heter det

Hei igjen!
Nytt innlegg nye muligheter! Nei feil, vi har ikke så mange muligheter får nå skal vi nemlig sammenligne tre blogger. To bestemt av læreren og en valgfri.

Her er de tre bloggene jeg har valgt:
www.oslostil.com
www.vgb.no/20075
www.vgb.no/341 - årets blogg på vgs bloggside

I disse bloggene er det helt forskjellig tema, men det kommer 
ikke til å bli viktig i mitt innlegg
I stedet skal jeg ta for meg utforming, 
oversikt, oppbygning osv.

Den første bloggen jeg har sett på er "oslo stil," dette er en blogg som tar for seg innbyggere/besøkende i Oslo. De/den som har siden tar et bilde per dag av en i Oslo som de mener har en bra/kjører sin egen stil. dermed navnet "Oslostil."
Men hvordan er oppbygning på siden? 
Oslostil er bygget opp på forskjellige måter, noe som gjør det vanskelig å kategorisere det hele, men hvis jeg skal si noe konkret er det vev/trestruktur. Menyen til høyre: trestruktur. Kalenderen: en slags vevstruktur. 
Denne siden er veldig minimalistisk, noe som gjør den svært stilig, og den er basert på bilder: positivt. 

Den andre bloggen jeg har tatt for meg er Petter Solbergs blogg. Bloggen er lastet opp på VGs bloggside, vgb.no. Denne bloggsiden er svært rotete, mange bilder - noe som er positivt. Bloggen oppdateres svært sjelden, altså negativt. Strukturen på siden er mange noder som fører forksjellige steder, altså en vevstruktur. Helt generelt likte jeg denne bloggen svært dårlig struktur, dårlig oppdatering, ikke mange fine bilder, ordfeil, etc. altså liker jeg ikke denne spesielt godt.

Den tredje bloggen er en jaktblogg, den er kåret til årets blogg i 2007. På Hjortefot heter den. 
Bloggen er bygd opp likt som Petter Solbergs blogg. Denne bloggen er bygd opp med en vevstruktur, litt rotete her, men ikke like ille som Petter. Den er nokså ofte oppdatert. han bruker mange fine bilder, elelr det vil si fine bilder, med døde dyr. Denne siden er ganske enkel på designet, ikke noe fæncy. 

En slags konklusjon her nå tilslutt: Alle bloggene er fine, men bare en av dem er min type, den minimalistiske, stilfulle. Har vel kanskje røpet hvem den er alt: Oslostil er min favoritt. Men alt i alt er det tre fine blogger, tre blogger som tar for seg tre helt forksjellige ting. 

1 kommentar:

LK sa...

Fine sammenlikninger her, og det er mange som er enig med deg i at Oslo-stil er den mest ryddige bloggen av disse. Vi får ta med oss det positive fra denne siden tilbake til våre egne blogger!

En liten kommentar til åpningen din: Du er hjertelig velkommen til å skrive hva som helst i bloggen din. Jeg har ikke noe ønske om å styre dere. Vi har gitt dere konkrete oppgaver nå i starten, men håper dere skal styre dette selv videre. Kriteriet mitt er likevel at det skal være relatert til norskfaget, men dette faget rommer jo så mye. Jeg vil derfor bare oppfordre deg til å skrive om egne tema når du finner det interessant. Skrivetrening trenger jo alle, og på bloggen kan du få det i kombinasjon med å være kreativ og skape din helt særegne "signatur". Med den digitale fortellingen din fra før jul friskt i minne tror jeg du vil klare det med glans!

Blogg på!

Hilsen Lærer'n